Welke impact heeft uw thuiswerkbeleid op de vergoedingen en verstrekkingen?

Miriam Michiels Geschreven door 29-10-2020

Door: Miriam M.L. Michiels, EY Belastingadviseurs LLP, People Advisory Services, kantoor Eindhoven (miriam.michiels@nl.ey.com)

Het Corona virus houdt ons nog steeds in de greep. Zowel werkgevers als werknemers ervaren nog dagelijks de gevolgen van het virus, dat niet alleen in ons land, maar over nagenoeg de hele wereld rondwaart. Eén van de gevolgen van deze crisis is dat veel werknemers thuiswerken. In maart van dit jaar werd iedereen dringend verzocht thuis te gaan werken, voorzover de functie en de werkzaamheden dit toelieten. En nu, na een periode waarin het wat beter ging, zijn de regels rondom het thuiswerken door de overheid opnieuw aangescherpt. De verwachting is dat het thuiswerken voorlopig nog de norm blijft in Nederland. Daarnaast hebben vele werkgevers, en ook werknemers, de voordelen van het thuiswerken ingezien, en is men bezig beleid te formuleren om het thuiswerken op grotere schaal voort te zetten, ook nadat de Corona crisis straks voorbij is. De vergoedingen en verstrekkingen in de meeste arbeidsvoorwaarden zijn veelal afgestemd op reizen en het maken van kosten onderweg. Nu de werknemer thuis werkt, zal hij deze kosten niet meer maken. Hij wordt juist met andere kosten geconfronteerd. Werkgevers denken al na over hoe een nieuw thuiswerkbeleid op te zetten, en het vergoedingen- en verstrekkingenbeleid in de arbeidsvoorwaarden hier op aan te passen. Waar moet een werkgever op letten? In dit artikel leest u een aantal aandachtspunten die van belang kunnen zijn.

Voor deze inhoud dient u in te loggen.

Wilt u meer lezen en altijd op de hoogte zijn van de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van grensoverschrijdend werken? Sluit een abonnement af. Heeft u al een abonnement, dan kunt u uiteraard inloggen.

Nieuws