Werknemers in risicogebieden: de verantwoordelijkheden en plichten van een werkgever

Jill Frijns Geschreven door 17-09-2020

Auteur: Jill Frijns, werkzaam als Assignment Manager bij Boxx global expat solutions (jill@boxx-expat.com)

Als werkgever ontkom je er op bepaalde momenten niet aan om medewerkers naar een risicogebied te sturen. In sommige gevallen is de status van een risicogebied vooraf bekend, in andere gevallen doet zich een situatie voor waarbij de omgeving ineens verandert naar die van een risicogebied. Wanneer vooraf bekend is dat iemand naar een risicogebied gaat, kunnen er voorbereidende maatregelen getroffen worden. Het is echter belangrijk om te allen tijde een duidelijk en helder beleid te volgen en duidelijke afspraken te maken, aangezien de situatie in veel gevallen plots kan veranderen. Wat kun je als werkgever doen om ervoor te zorgen dat jouw medewerkers goed voorbereid op een uitzending naar een risicogebied gaan? Aan welke acties moet je als werkgever denken wanneer je de medewerkers onverhoopt moet repatriëren? Een duidelijk en helder beleid vormt de basis van tijdig handelen in een crisissituatie en kan de acties en stappen helpen bepalen die nodig zijn om ervoor te zorgen dat een medewerker met eventueel meereizende familieleden veilig kan vertrekken, of indien noodzakelijk veilig kan terugkeren.

Voor deze inhoud dient u in te loggen.

Wilt u meer lezen en altijd op de hoogte zijn van de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van grensoverschrijdend werken? Sluit een abonnement af. Heeft u al een abonnement, dan kunt u uiteraard inloggen.