Inrichting buitenlandse salarisadministratie, enkele aandachtspunten

Marian Manders Geschreven door 05-03-2018

Auteur: Marian Manders-Van de Vinne, werkzaam bij Boxx global expat solutions (Marian@boxx-expat.com)

Een veel voorkomende vraag bij het tewerkstellen van Nederlandse werknemers in het buitenland is in welk land de Nederlandse werkgever verplicht is een loonadministratie te voeren en aan welke voorwaarden voldaan dient te worden. Hoe om te gaan met bijvoorbeeld de belasting- en premieverplichting? Ten onrechte wordt vaak verondersteld dat er een loonadministratie gevoerd dient te worden in het land waar het salaris van de werknemer wordt uitbetaald. Het afdragen van de vereiste loonbelasting en inning van premies voor sociale verzekeringen staat echter los van het daadwerkelijk uitbetalen van het salaris. In dit artikel gaan we echter niet in op de regels om te bepalen wanneer iemand in een bepaald land belast of premieplichtig is, maar juist op de volgende stap. Wanneer vastgesteld is dat er voor de Nederlandse werknemer een loonadministratie in het buitenland gevoerd dient te worden, dan rijst de vraag hoe dit in zijn werk gaat. Hierna zullen enkele aandachtspunten behandeld worden waaraan gedacht dient te worden bij het inrichten van de buitenlandse loonadministratie.

Voor deze inhoud dient u in te loggen.

Wilt u meer lezen en altijd op de hoogte zijn van de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van grensoverschrijdend werken? Sluit een abonnement af. Heeft u al een abonnement, dan kunt u uiteraard inloggen.